
De uitdaging
In het huidige internetlandschap is het aanbod aan apparaten zeer divers. Er dient rekening gehouden te worden
met zowel de 'normale' desktop computers, maar ook alle mobiele apparaten zoals tablets en mobiele telefoons.
Een van de belangrijkste eisen aan het project was dat de welkomsboodschap ook op tablets goed moest kunnen worden
afgespeeld. Door deze eis viel een veel gebruikte techniek van flash af, omdat iPads geen flashondersteuning bieden.
De oplossing lag in HTML5 en het gebruik van native video. Na wat experimentele testen met lagen over een
standaard video heen, bleek deze oplossing al snel genoeg niet kwalitatief toereikend. Met name precieze
timings en positionering van de elementen bleek een struikelblok.
Uiteindelijk is besloten grof geschut in te zetten en de nieuwe klanten te segmenteren in verschillende
persoonlijkheidsprofielen, waarbij woonplaats en afgenomen energieproduct bepalend waren. Voor ieder van
deze profielen zou middels een geautomatiseerd proces een aparte video worden gemaakt,
resulterend in 48.000 videos (3000 plaatsen in Nederland x 16 producten van Eneco) en ruwweg
2.7 Terabyte (2700 gigabyte) aan dataopslag in 'the cloud'.